John Yorke

Käsikirjoittaja

John Yorke on vastuussa suuremmasta määrästä brittiläistä tv-draamaa kuin kukaan muu yksittäinen ihminen. Hän on toiminut BBC:n ja Channel Four -kanavan draamatuotantojen ja Company Pictures -tuotantoyhtiön johtajana. Yorke on myös BBC Writers Academyn perustaja: vuoden mittainen koulutusohjelma tuottaa käsikirjoittajia television palvelukseen. Yorke on monen Suomessakin tunnetun brittidraaman taustalla: näitä ovat mm. Wolf Hall, Life On Mars, The Street, Shameless ja Bodies.

Nykyään Yorke johtaa omistamaansa Angel Station -tuotantoyhtiötä. Hän on myös tarinankerrontaan erikoistunut suosittu konsultti ja luennoitsija sekä englannin kielen ja kirjallisuuden vieraileva professori Newcastle-upon-Tyne-yliopistossa. Yorke on kirjoittanut kiitetyn tarinan rakennetta ja draamakäsikirjoittamista luotaavan teoksen Into the Woods.

Retoriikan kesäkoulussa Yorke johtaa 6. ja 7.6. Vanajanlinnassa tarinan viestinnällisiin mahdollisuuksiin keskittyvän workshopin Rhetoric & The Hollywood Blockbuster. Hän puhuu myös 8.6. seminaarissa Verkatehtaalla.